על מנת שבני זוג יהודיים יוגדרו רשמית ועל פי ההלכה כגרושים עליהם לעבור טקס מתן הגט וזאת מרצונם החופשי.
הגט כשלעצמו הינו מסמך הלכתי-דתי אשר הבעל נותן לאשה לשם סיום נישואיהם. משמעות המילה גט הנה שטר ומקורה בתקופת המשנה והתלמוד. בתורה כונה מסמך זה בכינוי ספר כריתות.
יצויין כי בעבר לשם מתן הגט נדרש רק רצון הבעל להתגרש, אם כי היה עליו לבסס זאת על עילות הגירושין המקובלות לפי ההלכה. אולם בסביבות שנת אלף לספירה, התקין רבנו גרשום מאור הגולה סידרת תקנות מהפכניות אשר חיזקו רבות את מעמד האשה בחברה היהודית, ואשר תקפות עד עצם היום הזה.
אחת התקנות המרכזיות כללה את האיסור לגרש אישה בניגוד לרצונה ועל כן נדרשת מאז גם הסכמת האשה להתגרש מבעלה.
בישראל, על מנת שגירושי בני הזוג ייערכו כדת וכדין יש לערוך את טקס מתן גט במסגרת בית דין רבני מוסמך, שהנו בעל הסמכות הבלעדית בארץ לעסוק בהליכי גירושין של בני זוג יהודיים.
לשם עריכת טקס מתן הגט בבית הדין הרבני על בני הזוג להצטייד באישור על תשלום האגרה, תעודות זהות, תעודת נישואין, נוסח הכתובה ושתי תמונות פספורט. בנוסף על כל בן זוג להביא עד מטעמו אשר מכיר אותו היטב, ורצוי שיהיה קרוב משפחה מדרגה ראשונה כגון האב של בן הזוג.
טקס מתן הגט כולל מספר שלבים: חקירת שמות, ביטול מודעות, כתיבת הגט, מסירת הגט וזאת כפי שיפורט להלן.
שלב חקירת השמות
במסגרת שלב זה דייני בית הדין הרבני בודקים ומוודאים מה הם השמות של בני הזוג כולל כינויים כגון יצחק-איציק וכן מהם שמות האבות של כל אחד מהם.
הליך זה נערך על מנת לרשום כיאות את שמות בני הזוג בתוך מסמך הגט, וזאת לבל יפסל מסמך הגט. במסגרת הליך זה הדיינים חוקרים גם את העדים לגבי שמות בני הזוג ושמות האבות שלהם, ולכן דרוש שהעדים יכירו אותם היטב כאמור לעיל.
בנוסף, הדיינים בודקים האם מי מבני הזוג הנו כהן, לוי או ישראל.
שלב ביטול המודעות
במסגרת שלב זה הדייניים מבטלים התחייבויות או הצהרות כלשהן של בני הזוג אשר עלולות לפגוע בתוקף הגט כגון: "אני נותן את הגט תחת לחץ".
יודגש כי מדובר בביטול רק התחייבויות הנוגעות להליך גירושין עצמו, ולא להסכמי גירושין שנערכו בין בני הזוג לגבי חלוקת הרכוש, משמורת ילדים או כל הסכם אחר.
שלב כתיבת הגט
במסגרת שלב זה הבעל ממנה את הסופר כשליח מטעמו שיכתוב בשמו את הגט. הליך כתיבת הגט יכול לארוך בין חצי שעה לשעתיים, תלוי בעומס המתגרשים ולכן צריך להמתין בשלב הזה.
הסופר כותב את נוסח הגט על גבי קלף ובלשון ארמית. בתום כתיבת הגט חותמים העדים את שמותיהם בתחתית הקלף.
"ב ____בשבת ב ____ יום/ימים לירח ____ שנת חמשת אלפים ושבע מאות וחמישים ו _____לבריאת העולם, למניין שאנו מונים כאן בעיר ירושלים היושבת על מי שילוח ועל מי בורות, אני....(שם הבעל) בן....העומד היום בירושלים הנזכרת, וכל שם אחר וכינוי שיש לי ולאבותיי ולמקומי, חפצתי ברצון נפשי בלא אונס, ועזבתי ופטרתי וגירשתי אותך לעצמך, את אשתי ....(שם האשה) הנקראת.... בת.... העומדת היום בירושלים הנזכרת, וכל שם אחר וכנוי שיש לך ולאבותייך ולמקומך, שהיית אשתי מקודם לכן, וכעת פטרתי ועזבתי וגירשתי אותך לעצמך, שתהיי רשאית ושולטת בנפשך ללכת להינשא לכל איש שתרצי, ואיש לא ימחה בידך משמי מהיום הזה ולעולם, והרי את מותרת לכל אדם. וזה אשר יהיה לך ממני ספר גירושין ואיגרת עזיבה וגט פיטורין כדת משה וישראל".
שלב מסירת הגט
עם סיום כתיבת הגט מתבצע טקס מתן הגט וזאת לעיני הדיינים והעדים. במסגרת שלב זה הבעל והאישה עומדים בפני הדיינים, הגט נמסר לבעל והוא מניח אותו בידיה של האישה, תוך שהוא אומר לה נוסח קבוע. לאחר מכן האישה צריכה ללכת עם הגט מספר צעדים ודיין בית הדין הרבני אומר לה "את מותרת לכל אדם".
בזאת מסתיים טקס מתן הגט.
לאחר מכן, בית הדין הרבני נותן לשני בני הזוג לשעבר פסק דין פורמלי הקרוי מעשה בי-דין ולבסוף ניתנת לבני הזוג תעודת גירושין.
עוד בנושא: ניתן לחייב את הבעל לתת גט מיידי במקרים של אלימות וסכנה