ייעוץ ראשוני ללא התחייבות: 072-3360526

רגע לפני שמתגרשים חשוב לגבש אסטרטגיה שתתאים בדיוק לך: פנו אלינו
רגע לפני שמתגרשים חשוב לגבש אסטרטגיה שתתאים בדיוק לך: פנו אלינו

אחריות הורית משותפת במקום המונח משמורת

      17:49 19/07/2021

בית המשפט המחוזי בתל אביב קרא להחליף את השימוש במונח משמורת במונח אחריות הורית משותפת וזאת גם כאשר זמני השהות של הילדים אצל הוריהם אינם זהים או שווים.

כך נקבע בפסק הדין החשוב והמעניין בהליך עמ"ש 13008-02-21 א.ק. נ' מ.ע.ק.  

תיק זה עסק בערעור על פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב בתביעת משמורת ילדים, שקבע שיש לתת לשני ההורים משמורת משותפת על ילדיהם והאם התנגדה לו כאמור.

במהלך הדיון בתיק הערעור הסתבר שמה שבעצם הפריע לאם לא היה עניין קביעת המשמורת המשותפת, אלא שפסק הדין קבע שהיא אם מנכרת בהסתמך על התסקיר שהוגש בתיק, וכי תיוג זה הביא למעשה להענשתה באמצעות מתן משמורת משותפת לצדדים, במקום לתת לה משמורת יחידנית.

בהמשך לכך, הציע בית המשפט לצדדים להסכים לדחיית הערעור כך שהקביעה בדבר המשמורת המשותפת תישאר על כנה, תוך הבהרה שמסקנת התסקיר לפיה האם הנה אם מנכרת היתה נמהרת מדי, מאחר שממצאי התסקיר הצביעו על כך ששני הצדדים התנהגו למעשה באופן לא נורמטיבי.

הצדדים נענו להצעת בית המשפט ובהתאם לכך נדחה הערעור. לכאורה, ניתן היה לסיים ההליך בקביעה זו, אולם בית המשפט החליט לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו ולהבהיר שככלל, מבחינת השיח המשפטי, יש להימנע מהשימוש במינוחים של קביעת אחד ההורים כמשמורן, אלא יש לשאוף להשתמש במונחים של אחריות הורית משותפת של שני ההורים יחדיו וקביעת הסדרי שהות, וזאת גם כאשר חלוקת הסדרי השהות בין ההורים איננה שווה.

השיח המשפטי נועד להדגיש את האחריות המשותפת של ההורים

השופט שוחט סבר שהגיעה העת שהשיח המשפטי יחדל לעשות שימוש במונח משמורת ילדים, שמתייחס בעיקרו להחזקה הפיזית של הילד, להבדיל משאר ענייני האפוטרופסות שמהווים חובה וזכות של שני ההורים, אלא יכוון לשימוש במונח אחריות משותפת של ההורים וחלוקת זמני השהות, ולהבנה של ההורים הנצים שככל שהאחריות ההורית הנה משותפת, אף ההחזקה - המשמורת, היא משותפת, וזאת גם אם זמני השהות אינם זהים או שווים.

לדבריו, יש להימנע מקביעת הורה זה או אחר כמשמורן, אלא יש לשאוף לקביעת אחריות הורית משותפת, על מנת לאפשר לבטא את מימוש האחריות ההורית של שני ההורים.

כתוצאה מכך, גם ההורה שקיבל הסדרי שהות עם הילד, יחשב כמי שמחזיק בילד בזמן שהילד נמצא בביתו או תחת אחריותו, כך שהשוני הוא רק בזמני ההחזקה בין ההורים.

בנוסף, אין במסירת ההחזקה הפיזית של הילד לידי מי מההורים כדי לפגוע ו/או לגרוע מאפוטרופסותו של ההורה שנקבעו לו הסדרי שהות, מהחובה והזכות שמוטלות גם עליו לדאוג לכל אותם עניינים הנתונים לאפוטרופסות. את זאת צריך לדעת גם ההורה שנקבע כמחזיק בילד וחובה עליו לכבד זאת.

כך, יש לקוות שהשימוש במסגרת השיח המשפטי במונחים של אחריות הורית משותפת במקום במונח משמורת, יביא להרגעת רוחות המלחמה שבין ההורים הנצים ביניהם וזאת גם בהקשר של חזקת הגיל הרך.

ההורה שמוסמך לקבל החלטות בנושאים לא מהותיים

השופט שילה הסכים עם דברי השופט שוחט לפיהם יש ככלל להימנע מקביעת הורה כלשהו כמשמורן וראוי לעבור לשיח אחר וזאת מאחר שפעמים רבות המלחמה על "תווית" ההורה המשמורן הנה מיותרת וגורמת רק להעצמת הסכסוך בין בני הזוג המתגרשים.

יחד עם זאת הוא גם סבר כי לעיתים דווקא יש חשיבות לקביעת ההורה המשמורן, על מנת שהוא יקבל את ההחלטות בנושאים שאינם מהותיים, להבדיל מהחלטות לגבי הוצאות חריגות או בנושאים מהותיים, כגון מוסד חינוכי, חוגים, מקום מגורים, ענייני בריאות, שצריכות להתקבל על ידי שני ההורים יחדיו.

בפסק הדין נכתב כי לעיתים הסכסוך בין שני ההורים הוא כה קשה, עד שאין ביניהם הסכמה גם לגבי נושאים פעוטים ובלתי מהותיים, דבר שמקשה מאד על קבלת החלטות לטובת הילדים.

לפיכך, ועל מנת לאפשר לילד שגרת חיים תקינה, לעיתים דווקא קביעת אחד ההורים כהורה משמורן, תיטיב עם הילד ותביא לירידת רמת הקונפליקט בין ההורים.

כתוצאה מכך, ההורה שאינו משמורן לא יוכל להתנגד לכל החלטה שגרתית של ההורה המשמורן, רק בגלל שיש גם לו את זכות הווטו בקבלת החלטות.

הדבר דומה לקביעת "הורה מרכז" לצורך קבלת תשלומי מזונות הילדים, כשאף מנגנון זה נועד להבטיח שהילד יקבל את כל צרכיו ולא יפגע כתוצאה ממלחמות שהוריו מנהלים על גבו.

השופט שוחט הסכים עם השופט שילה והציע שבמסגרת קביעת הסדרי אחריות הורית משותפת, על בית המשפט גם לקבוע, במקרים שבהם יהיה נכון לעשות כן, מי מההורים ישמש כהורה האחראי לקבלת ההחלטות הלא מהותיות, שנוגעות לטיפול השגרתי והיומיומי בקטין, כפי שציין השופט שילה.

קריאה נוספת: מקור המונח אחריות הורית משותפת   תמורות ושינויים בדיני המשפחה בישראל

שייך לנושא: גירושין   


קראו את ההמלצות עלינו:
"כשצריך לפרגן: תודה ענקית לעורכת הדין גיטי גוטמן, שליוותה אותי בתהליך הגירושין המורכב שעברתי ובפירוק העסק המשפחתי. עורכת הדין גוטמן התנהלה בצורה מקצועית, נתנה יחס אישי והובילה אותי למחוזות של שקט נפשי"
לילי ס. אוגוסט 2019
"תודה מיוחדת לעו"ד גלית צברי, שפתרה סכסוך משפחתי על ירושת אבינו המנוח, למרות חילוקי דעות שאיימו לפרק את המשפחה ולמרות הקשיים והמהמורות שהיו בדרכנו. אחרי 4 וחצי חודשים נושא הירושה הוסדר על הצד הטוב יותר"
עמי א. ספטמבר 2019
"ההחלטה להתגרש מבעלי אחרי 14 שנות נישואים לא הייתה החלטה קלה ובעיקר פחדתי מהליך גירושין ומאבק סוער. בזכות עורכת הדין במשרד גוטמן צברי החלטנו על הליך גישור שהסתיים תוך חודשיים וחצי בהסכם חתום"
קרן ב. אפריל 2019
"רציתי להגיד תודה לעו"ד גיטי גוטמן ולצוות משרדה הנפלא, לאחר שייצגו אותי ואת אחותי במאבק על צוואתו של אבינו המנוח מול הידועה בציבור, שניסתה להשתלט על רכושו של אבינו המנוח. זכינו לייצוג משפטי מעולה!"
יואל ד. ינואר 2019
"הגענו למשרד עורכות דין גוטמן צברי בגלל סכסוך משפחתי בין 3 אחים שמנהלים חברה. נראה היה שאנחנו על סף פיצוץ ותביעות משפטיות שיובילו לקרע גדול במשפחה. בזכות הליך הגישור ובזכות חוכמתן של עורכות הדין במשרד יישבנו את ההדורים ועל כך תודותינו"
אבירם פ. נובמבר 2018
"גלית היקרה: תודה על שירות משפטי מעולה ויחס חם לאורך הליך הגירושין הלא שגרתי שלי. נשלחת אליי כמו גלגל הצלה ברגע של משבר גדול בחיים המשפחתיים והאישיים שלי ושל הילדים ועזרת לי להתמודד בהצלחה ובכבוד"
רות ק. אוגוסט 2018
"המאבק מול הגרוש היה ארוך ומפרך, אבל בזכות עו"ד גיטי גוטמן הגעתי לסוף המיוחל, להסכם גירושין מעולה מבחינתי והכי חשוב: לשקט נפשי ולהתחלה חדשה עבורי ועבור הילדים האהובים שלי. חשוב לי להגיד תודה על הכל!"
ליאת ח. דצמבר 2018


למה להתלבט לבד?

לשיחת ייעוץ אישית בכל ענייני המשפחה מלא/י פרטיך:
הכתבות הכי פופולאריות בנושא:

הכנסו לפורום שלנו וקבלו תשובות לכל השאלות!
רוצה לקבל מענה מהיר ולהתייעץ עם עו"ד בענייני משפחה? יש לך שאלה או בעיה המצריכה התייחסות משפטית דחופה? הפורום המשפטי שלנו מנוהל על ידי עורכי דין בעלי ניסיון רב בדיני המשפחה ובהליכי גירושין ומאפשר לכל גולש/ת להכנס, לשאול, להתייעץ ולקבל מענה מהיר בכל ענייני המשפחה שמטרידים אותך. לחצו כאן לכניסה לפורום
רוצה לשמוע חוות דעת של עו"ד מנוסה? פנה/י אלינו:
072-3360526
info@good-divorce.co.il

שעות פעילות: 9:00 - 19:00

דרך מנחם בגין 132 תל אביב

עורך דין גירושין כל הזכויות שמורות © האמור באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אישי | מפת האתר | תקנון