הכתובה הנה מסמך משפטי עתיק יומין על פי ההלכה היהודית, אשר נלווה לטקס הקידושין והנישואין במטרה להבטיח את זכויות הכלה במהלך הנישואין ועם סיומם.
למעשה, הכתובה משמשת כמעין הסכם טרום נישואין בין בני הזוג ושטר החוב של הבעל כלפי אשתו. כיום מקובל שהחתן חותם על הכתובה לפני טקס החופה, בפני שני עדים ולאחר שתנאיה הובהרו לו על ידי הרב, ומוסר אותה לכלה במהלך החופה.
בסקירה שלפניך נסביר בהרחבה אודות משמעותה ההלכתית וההתייחסות אליה בבית הדין הרבני ובבית המשפט לענייני משפחה.
במסגרת מסמך הכתובה מפורטים שני סוגים של התחייבויות הבעל כלפי האשה:
הכתובה נולדה בימי קדם, בטרם הונהג חרם דרבנו גרשום, במהלכם היה הבעל רשאי לפי דין תורה לגרש את אשתו בעל כורחה ובניגוד לרצונה.
בנוסף, חלוקת התפקידים המסורתית המקובלת אז בין בני הזוג היתה שהבעל אחראי לפרנסת המשפחה, בעוד האישה אחראית לניהול משק הבית והטיפול בילדים, מבלי שהייתה לה יכולת השתכרות משלה. כתוצאה מכך האישה הייתה עלולה לצאת מהנישואים ללא כל ביטחון כלכלי.
לפיכך הכתובה נועדה לממש שתי מטרות: הן לשמש ככלי מרתיע כלפי הבעל, על מנת שלא יקל בעיניו לגרש את אשתו והן על מנת להבטיח את בטחונה הכלכלי של האשה בעת סיום הנישואים במקרה של גירושין.
דמי הכתובה מורכבים משלושה סוגי חיובים שונים כמפורט להלן:
סמכות השיפוט הייחודית לדון בתביעת כתובה של אישה במסגרת הליך גירושין הנה של בית הדין הרבני. ככלל, לבית הדין הרבני ישנה סמכות יחודית לדון בענייני נישואין וגירושין כאמור בסעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים.
על פי הפסיקה, המונח ענייני נישואין וגירושין זכה לפירוש רחב, אשר כולל את מכלול הזכויות והחובות הנובעות ממעמד הנישואים, ולרבות הכתובה. בנוסף, גם סעיף 13(א) לחוק יחסי ממון, תשל"ג-1973 קובע כי חוק זה אינו בא לשנות מסמכות שיפוטם של בתי הדין הדתיים.
עם יצויין כי בעקבות שינויי העיתים המשמעותיים שאירעו מאז ימי קדם, במהלכם נולדה הכתובה, מקובל לומר כיום שהכתובה איבדה את עיקר חשיבותה כמסמך משפטי.
בעקבות חרם דרבנו גרשום נאסר על הבעל לגרש את אשתו שרירותית ובניגוד לרצונה, מה גם שלרוב הגירושים מתבצעים בהסכמתה, אם לא ביוזמתה. כמו כן, הגירושים בדרך כלל כרוכים בהסדר כספי בין בני הזוג שמייתר את הכתובה. כתוצאה מכך רק לעתים נדירות תובעת האישה את כתובתה במסגרת הליך הגירושים.
לעומת זאת הסמכות לדון בתביעת כתובה מטעם אלמנה, נתונה לבית המשפט לענייני משפחה במסגרת ההליכים לפי חוק הירושה, וזאת אלא אם כן הצדדים הסכימו בכתב לסמכות בית הדין הרבני.
מבחינת הדין המהותי, מאחר ומקורו של מסמך הכתובה הנו בדין היהודי אזי בענייני כתובה יחילו הן בית הדין הרבני והן בית המשפט לענייני משפחה את הדין היהודי.
לא פעם הסכומים הנקובים בכתובה הנם סכומים מופרזים ומוגזמים ביותר.
במקרה כזה, נוהגים בתי הדין הרבניים שדנים בתביעות כתובה מכל גירושין שלא לחייב את הבעל בסכומים אלו, ולהתייחס אליהם כאל סכומים שנכתבו ללא גמירות דעת אמיתית אלא רק מתוך מתן כבוד לאשה.
במסגרת הליך 1687-24-1 פלוני נ' פלונית שניתן ע"י ביה"ד הרבני בשנת 2007, נקבע כי הכתובה אמורה לפרנס את האשה במשך שנה.
לפיכך, כתובה בסך 120,000 ₪ המשקפת סכום חודשי של 10,000 שקל לחודש למשך שנה, מהווה פרנסה ראויה, בעוד שסכום כתובה מעל סכום זה הינו סכום מוגזם, ועל כן בית הדין רשאי להתערב ולהפחיתו.
כאשר בית הדין הרבני דן בתביעה בנושא חלוקת רכוש בין בני הזוג, הוא עדיין מצווה לעשות זאת לפי הדין האזרחי המעוגן בחוק יחסי ממון, בהתאם לסעיף 13(ב) לחוק זה, אשר קובע שבית הדין הרבני יפסוק בתביעות חלוקת רכוש לפי חוק יחסי ממון, אלא אם בני הזוג הסכימו להתדיין לפניו לפי הדין הדתי.
בהתאם לכך, גם על בית הדין הרבני לחלק את הרכוש המשותף בין בני הזוג על פי כלל החלוקה השוויונית. לפיכך, גישת בית הדין הרבני הנה שאין זה הוגן שהאשה תקבל בנוסף לחלקה ברכוש, גם את דמי כתובתה המופרזים.
בית הדין יבחן את סכום הכתובה לפי נסיבותיו הספציפיות של כל מקרה, ולרבות היכולת הכלכלית של בני הזוג והיקף הנכסים שכל אחד מהם הכניס לרכוש המשותף.
בנוסף לכך, בית הדין הרבני רשאי לשלול את זכות האישה לכתובתה בשל עילות שונות, לרבות במקרה של בגידה או הכרזתה כמורדת עקב סירובה לקיים עמו יחסי מין.
מבחינת התייחסות בתי המשפט לענייני משפחה לתביעת כתובה מטעם האלמנה בעת הליכי הירושה, נקבע על ידי בית המשפט העליון במסגרת הליך בע"מ 9692/02 פלונית נ' פלוני, כי נקיטת סכום עתק בכתובה אין בה כדי להעיד בהכרח על היעדר גמירת דעת.
צריך לזכור כי החתן חותם על שטר הכתובה המוקרא לו ולמוזמנים במעמד החופה ובכך מעיד על גמירת דעת חיצונית.
לכן, גם אם הבעל בשיחות פרטיות ציין כי הוא רואה בכתובה התחייבות סימבולית בלבד וגם אם הוסדר הסכם ממון, אין בכך בהכרח כדי לפגוע בתוקף הכתובה.
קריאה נוספת:
שלילת דמי כתובה וחחלק בדירה שעברה בירושה מהאשה
הפר התחייבות לעבור בדיקת פוליגרף וישלם את מלוא סכום הכתובה!
קראו אודות משרד עורכי הדין המוביל בישראל ומתמחה בדיני משפחה וגירושין.
קרא/י עוד..בית הדין הרבני הבהיר ופירש את הקריטריונים הנדרשים לצורך אישור ההסכם
קרא/י עוד..מציאות החיים מוכיחה לנו בכל פעם כי רק עו"ד מעולה ינסח עבורך את ההסכם הראוי!
קרא/י עוד..בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני חייבים לאשר כל הסכם גירושין תקף!
קרא/י עוד..על בית המשפט ובית הדין הרבני חובה לוודא עם הצדדים לפני אישור הסכם גירושין!
קרא/י עוד..כיצד יפסוק בית המשפט בבואו לפרש הסכם גירושין חתום, שקיבל תוקף של פסק דין?
קרא/י עוד..על האם להעביר דירה לילדים לאחר מותה - האם תנאי זה תקף ואינו סותר את החוק?
קרא/י עוד..פסק דין חשוב של בית הדין הרבני, בתביעת גירושין בה ייצגנו את הבעל. פסק הדין המלא
קרא/י עוד..הכירו את האפשרות לבטל ולהפסיק את תשלום המזונות לאישה שהנה סרבנית גט...
קרא/י עוד..דיון בהחלטת בית הדין הרבני לכפות גט על אישה עקב התנהלותה הקיצונית בהליך...
קרא/י עוד..פסק דין נדיר, חשוב ומעניין של בית הדין הרבני חייב אישה לתת גט לבעלה העגון...
קרא/י עוד..כלים מעשיים שיעזרו לך לנסות ולהציל את חיי הנישואין ולמנוע פרידה וגירושין...
קרא/י עוד..בית הדין הרבני דחה תביעת אשה לחלקה בדירת ירושה ותשלום דמי כתובה...
קרא/י עוד..באילו מקרים האשה יכולה לתבוע תשלום של של דמי הכתובה? בית הדין הרבני הכריע...
קרא/י עוד..התחייבת לעבור בדיקה והפרת את ההתחייבות? זה יכול לעלות הרבה כסף...
קרא/י עוד..בית המשפט לענייני משפחה פסק בתביעת גירושין, בה הוכח כי הבעל בגד באשתו...
קרא/י עוד..בית הדין הרבני דחה טענות הבעל למעשה כיעור וכי האשה עוברת על הדת היהודית...
קרא/י עוד..בני זוג יהודים יכולים לבחור להתגרש בבית הדין הרבני ולפי העילות הקבועות בהלכה...
קרא/י עוד..בית הדין הרבני חייב את הבעל לתת לאשתו גט מיידי בעילת מאיסות!
קרא/י עוד..בית הדין הרבני חייב בעל אלים ומסוכן לתת גט מיידי בשל פיקוח נפש וסכנה אמיתית...
קרא/י עוד..בית הדין הרבני קבע כי עילת המיאוס משמשת כעילה עצמאית לתביעת הגירושין...
קרא/י עוד..למרות שההסכם קיבל תוקף של פסק דין, עדיין ניתן לפעול לצורך ביטולו בבית המשפט
קרא/י עוד..הגרוש תבע לבטל את הסכם הגירושין ובית המשפט לענייני משפחה דחה את תביעתו!
קרא/י עוד..יותר ויותר זוגות מוצאים את עצמם בפתיחת הליכי גירושין בשל משבר הקורונה...
קרא/י עוד..מה הם הגורמים שמובילים יותר ויותר זוגות דתיים לפירוק התא המשפחתי וגירושין?
קרא/י עוד..